Beställ företagsöverlåtelseavtal

Det finns en rad viktiga frågor ni bör vara överens om vid en företagsöverlåtelse. Förutom själva köpesumman kan ni reglera när betalning och tillträde ska ske, samt vilka skyldigheter köpare och säljare har. Det gör man enklast i ett företagsöverlåtelseavtal.

Vi hjälper dig att skriva ett juridiskt korrekt företagsöverlåtelseavtal – samma dag.

Beställ företagsöverlåtelseavtal

Vad är ett företagsöverlåtelseavtal?

Det finns två sätt att köpa en verksamhet. Antingen genom att köpa företagets tillgångar i en inkråmsaffär – eller genom att köpa aktier i ett aktiebolag (eller andelar i ett handelsbolag). Oavsett hur affären är konstruerad bör ni upprätta ett företagsöverlåtelseavtal. I avtalet reglerar ni villkoren för affären.

Vad ingår i en företagsöverlåtelse?

Oftast ingår företagets tillgångar, skulder och avtal med i överlåtelsen. Även rättigheter, skyldigheter och personalens anställningsavtal gäller trots nya ägare. Annars måste detta regleras i avtalet. Ska den nya ägaren ha rätt till företagsnamnet? Det kan ni också reglera i ett företagsöverlåtelseavtal.

Beställ företagsöverlåtelseavtal

Måste man skriva ett företagsöverlåtelseavtal?

För att både säljare och köpare ska kunna känna sig trygga med överlåtelsen rekommenderar vi att ni skriver ett företagsöverlåtelseavtal. Då slipper ni obehagliga överraskningar längre fram. Glöm inte att de nya ägarförhållandena kan behöva anmälas till Skatteverket och Bolagsverket.

Vad betyder due diligence?

Innan ni tar fram ett överlåtelseavtal ska köparen få möjlighet att granska företaget. En sådan bolagsbesiktning kallas för due diligence och är en grundlig genomgång av företaget, dess personal, förpliktelser, produkter och tjänster.