Beställ inkråmsöverlåtelseavtal

Om du ska sälja eller köpa ett bolags tillgångar, det så kallade inkråmet i en verksamhet, bör du upprätta ett inkråmsöverlåtelseavtal. Eftersom en inkråmsaffär kan vara mer komplicerad än en vanlig aktieöverlåtelse kan det vara lämpligt att ta hjälp av en jurist för att slippa onödiga överraskningar.

Vi hjälper dig att skriva ett juridiskt korrekt inkråmsöverlåtelseavtal.

Beställ inkråmsöverlåtelseavtal

Vad är ett inkråmsöverlåtelseavtal?

Vid en inkråmsöverlåtelse säljs, istället för aktier, de specifika tillgångar som finns i bolaget. Det kan vara materiella tillgångar som maskiner och lagervaror eller immateriella rättigheter som varumärken, patent eller mjukvara. Med ett tydligt inkråmsöverlåtelseavtal säkerställer ni att både köpare och säljare kan känna sig trygga med affären.

När behöver du ett inkråmsöverlåtelseavtal?

Det finns egentligen inga krav på att upprätta ett inkråmsöverlåtelseavtal men det kan innebära stora risker att strunta i det. I avtalet bör ni specificera vad som ingår i överlåtelsen, vilka tillgångar som säljs och vilken status de har. Vid en inkråmsaffär slipper köparen ofta att ta över företagets gamla skulder, men även detta ska förstås specificeras i avtalet.

Beställ inkråmsöverlåtelseavtal

Hur blir det med personalen i bolaget efter en inkråmsaffär?

Om det finns personal bör anställningsvillkoren undersökas noggrant av köparen. Personalen har nämligen oftast rätt att fortsätta arbeta med oförändrade anställningsvillkor. Om det finns nyckelpersoner som är avgörande för verksamheten bör köparen också säkerställa att dessa nyckelpersoner vill stanna kvar i företaget.

Vilka skattemässiga konsekvenser finns det med en inkråmsaffär?

Det finns en rad olika skattemässiga konsekvenser med att göra en inkråmsaffär. Just därför kan det vara lämpligt att ta hjälp av en skattejuridisk rådgivare. Det kan både innebära skattemässiga fördelar och nackdelar jämfört med en aktieöverlåtelse.

Beställ inkråmsöverlåtelseavtal

Vi hjälper dig att skriva ett juridiskt korrekt inkråmsöverlåtelseavtal.