Beställ konsultavtal

Ett konsultavtal (även kallat uppdragsavtal) reglerar förhållandet mellan konsult och uppdragsgivare. Förutom själva uppdraget kan bland annat frågor kring rapportering, fakturering, uppsägningstid, sekretess, ansvar och skyldigheter regleras i avtalet. Vi hjälper dig med det du behöver – så att du kan skriva juridiskt korrekta konsultavtal på nolltid.

1 990 SEK

Exklusive moms

Vi hjälper dig att skriva ett juridiskt
korrekt konsultavtal – samma dag.

Beställ konsultavtal

När behöver du ett konsultsavtal?

Ett konsultuppdrag kan se väldigt olika ut. Därför är det viktigt att i förhand reglera uppdragets omfattning, hur det ska genomföras, ersättningen och vad som ska gälla vid förändringar eller förseningar.

Konsultavtalet ger båda parterna en möjlighet att välja vilka regler som ska gälla så att alla parter kan känna sig trygga med vad som gäller vid oförutsedda händelser.

Genom att reglera olika förhållanden i ett konsultavtal skapar du trygghet för båda parter – både när du köper och säljer tjänster.

Konsultavtal eller anställningsavtal?

Använd ett anställningsavtal när någon ska anställas som en del i företaget. Använd konsultavtal när du ger någon utomstående ett uppdrag.

Om du tar in en konsult för ett längre uppdrag är det särskilt viktigt att upprätta ett juridiskt korrekt konsultavtal. Annars kan en domstol eller myndighet (t.ex. Skatteverket) bedöma uppdraget som ett anställningsförhållande vilket kan få både arbetsrättsliga som skatterättsliga konsekvenser.

Vem äger arbetsresultatet?

Frågor och tvister kring immateriella rättigheter blir allt vanligare. Därför är det viktigt att reglera vem som äger resultatet av ert arbete när uppdraget är avslutat. Det kan gälla allt i från upphovsrätt till patenträtt, varumärkesrätt och mönsterrätt.

Arbeta med konkurrerande verksamhet?

I ett konsultavtal går det även att begränsa rätten att (under en viss tid) arbeta med konkurrerande uppdrag. Detta för att konsulten inte ska kunna använda sig av den information som han eller hon tillskansar sig under uppdragets gång.

1 990 SEK

Exklusive moms

Vi hjälper dig att skriva ett juridiskt
korrekt konsultavtal – samma dag.